zielona herbata

Zielona herbata i jej wpływ na zdrowie

Lecznicze właściwości zielonej herbaty znane są od tysiącleci. Pod nazwą zielona herbata kryją się tak naprawdę różne rodzaje herbat. Gatunki tego typu naparu różnią się między sobą wyglądem liści, kolorem po zaparzeniu, smakiem, zapachem, jak również zawartością kofeiny. Wiele zależy od pory roku, w której zbiera się liście, a także pory dnia. Podobno najsmaczniejszymi i najdroższymi gatunkami są te zbierane o świcie, zbierane o porannej rosie. Istotną kwestię stanowi również wiek zebranych liści i sposób zwijania. Niebagatelne znaczenie ma również strefa klimatyczna, z której pochodzą. Aby powstała zielona herbata, liście przerabia się najpóźniej godzinę po zerwaniu – nim jeszcze zaczną fermentować. Dzięki temu zachowują one niemal wszystkie cenne składniki, do których należą różne zestawy polifenoli o różnym działaniu oraz katechiny, silne antyoksydanty.

Działanie zielonej herbaty

Chińczycy od stuleci stosowali zieloną herbatę w leczeniu bólów głowy, zaburzeń trawiennych, ospałości oraz rozstrojów żołądka. Współcześnie zielona herbata jest powszechni stosowana w profilaktyce zdrowotnej. Prowadzone od dziesięcioleci badania nad właściwościami herbaty potwierdziły jej dobroczynny wpływ na funkcjonowanie organizmu oraz na zmniejszenie ryzyka zachorowań na choroby serca. Niektóre odmiany zielonej herbaty wykazują również działanie przeciwnowotworowe. Dobroczynne działanie zielonej herbaty wynika z faktu, że zawiera ona wiele minerałów i mikroelementów, takich jak fluor, żelazo, sód, wapń, potas, cynk oraz witaminy A, B, B2, C, E, K. Ponadto potwierdzono również, że herbata zielona przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej i zapobiega otyłości.

Parzenie zielonej herbaty

Aby napar zachował najlepsze właściwości smakowe i unikalny aromat należy zaparzyć ją w ogrzanym wrzącą wodą, a następnie do sucha wytartym porcelanowym czajniku, używając miękkiej wody. Sposób i długość parzenia zielonej herbaty może mieć konkretny wpływ na nasze zachowanie i pobudzenie. Krótkie parzenie – około 3 minut, działa pobudzająco i zwiększa zdolności umysłowe, ponieważ wytwarza się wówczas duża ilość teiny. Długo parzona herbata ma działanie relaksacyjne. Herbatę zieloną można zaparzyć dwu, a nawet trzykrotnie. Za każdym razem uzyskuje się inny aromat i właściwości.